Lecția 1: Învățarea. Teoriile învățării

Învățarea. Esența învățării

       În video 1, pe care nu demult l-ați vizionat, instruirea a apărut drept o noțiune complexă:

  • din punct de vedere psihologic instruirea este cunoaștere;
  • din punct de vedere didactic instruirea este comunicare.

       Activitatea prin care se realizează, în mod curent, instruirea, se numește învățare.

       Învățarea poate fi privită drept

  • proces:
  • produs.

       Din perspectiva procesuală învățarea apare drept o succesiune de operații, activități, stări și evenimente interne, care sunt finalizate în mod conștient în transformări ce intervin în

  • structurile de cunoștințe;
  • operațiile mintale:
  • modul de reflectare a realității;
  • comportament.

       Schimbările care se produc în procesul transformărilor merg

  • de la imagini la noțiuni;
  • de la acțiune la gândire;
  • de la empiric la științific;
  • de la forme vechi de comportament la forme noi.

       Învățarea generează schimbări în felul de a gândi, de a acționa și de a gândi.

       Din perspectiva rezultativă învățarea reprezintă un ansamblu de rezultate:

  • cunoștințe;
  • abilități;
  • competențe.

       Rezultatele permit de a aprecia eficiența activităților de predare și de învățare; ele constituie o probă a valorii învățământului.

Rezultatele aparțin instruitului, îl caracterizează și îi conferă o valoare printre semeni.

Există mai multe teorii ale învățării, fapt ce denotă caracterul incomplet al fiecărei teorii. 

Didacticienii propun patru modele ale învățării, sprijinite de diverse teorii ale învățării.