Lesson administration
Lecția 1: Învățarea. Teoriile învățării
Învățarea. Esența învățării
În video 1, pe care nu demult l-ați vizionat, instruirea a apărut drept o noțiune complexă:
- din punct de vedere psihologic instruirea este cunoaștere;
- din punct de vedere didactic instruirea este comunicare.
Activitatea prin care se realizează, în mod curent, instruirea, se numește învățare.
Învățarea poate fi privită drept
- proces:
- produs.
Din perspectiva procesuală învățarea apare drept o succesiune de operații, activități, stări și evenimente interne, care sunt finalizate în mod conștient în transformări ce intervin în
- structurile de cunoștințe;
- operațiile mintale:
- modul de reflectare a realității;
- comportament.
Schimbările care se produc în procesul transformărilor merg
- de la imagini la noțiuni;
- de la acțiune la gândire;
- de la empiric la științific;
- de la forme vechi de comportament la forme noi.
Învățarea generează schimbări în felul de a gândi, de a acționa și de a gândi.
Din perspectiva rezultativă învățarea reprezintă un ansamblu de rezultate:
- cunoștințe;
- abilități;
- competențe.
Rezultatele permit de a aprecia eficiența activităților de predare și de învățare; ele constituie o probă a valorii învățământului.
Rezultatele aparțin instruitului, îl caracterizează și îi conferă o valoare printre semeni.
Există mai multe teorii ale învățării, fapt ce denotă caracterul incomplet al fiecărei teorii.
Didacticienii propun patru modele ale învățării, sprijinite de diverse teorii ale învățării.