Lecția 3. Proiectarea cursului la micro-nivel. Structura posibilă a unui fragment de curs

Structura posibilă a unui fragment de curs

Structura posibilă a unui fragment de curs este descrisă în tabelul de mai jos.

Nr. d/o

Elementele fragmentului

Funcția elementului

1.

Formarea dispoziției

A-l pregăti psihologic pe instruit pentru activitatea în cadrul secvenței de instruire

2.

Introducere

A-l interesa/a-l provoca pe instruit, a-i explica ce îl așteaptă, a-l ajuta să se pregătească pentru învățare

3.

Actualizare

Îl impune pe instruit să-și amintească noțiuni, principii, legi învățate mai înainte

4.

Întrebări - jaloane

Întrebări formulate într-un stil neoficial, pentru a focaliza atenția instruitului

5.

Formularea finalităților fragmentului

Ajută instruitului să conștientizeze ce va cunoaște, ce va înțelege sau va fi capabil să demonstreze la finalizarea studierii fragmentului

6.

Textul 1. Material teoretic

Prezintă conținutul fragmentului. Se expun, mai întâi, clar noțiunile noi. Imediat după aceasta se demonstrează unde și cum aceste noțiuni pot fi folosite (vezi p. 9). Apoi se explică legăturile dintre noțiunile noi și noțiunile învățate anterior

7.

Întrebări de autoevaluare

Permite instruitului să verifice dacă a înțeles corect ideile de bază ale fragmentului

8.

Comentarii la răspunsurile corecte și cele incorecte

Îl ajută pe instruit să evalueze răspunsurile

9.

Textul 2. Situație reală. Formularea unei sarcini bazate pe situație și descrierea soluției posibile

Îl ajută pe instruit să înțeleagă cum materialul teoretic este reflectat în situații reale (profesionale) și cum el poate fi aplicat

10.

Sarcini de învățare pe baza situațiilor reale

Permit de a dezvolta competențele preconizate și de a verifica cât de bine și cât de corect au fost înțelese textele nr. 1 și nr. 2

11.

Textul 3. Generalizarea cunoștințelor, legătura cu alte fragmente ale cursului. Prezentarea unei hărți conceptuale

Îl ajută pe instruit să „vadă” fragmentul în cadrul întregului curs

12.

Test de autoverificare

Permite de a verifica cunoașterea fragmentului

13.

Rezumat

Reamintește instruitului ideile de bază ale fragmentului

14.

Comentarii finale

Se pregătește „pasul” spre următorul fragment de curs.