Lecția 2. Etapele de elaborare a e-cursului

Etapizarea elaborării cursului electronic

La elaborarea cursului electronic se recomandă a parcurge următoarele etape:

  • comandă/cerere;
  • concepere;
  • elaborarea scenariului;
  • corecția;
  • elaborarea propriu-zisă;
  • testarea și depanarea;
  • implementarea.

Cursul electronic poate fi comandat (de rectorat, departament, catedră) sau elaborat la cercerea instruiților.

 Drept consecință, la nivel de   catedră/departament se ia decizia de   a  elabora cursul și a numi persoana   responsabilă de elaborarea lui (acesta   este, de regulă, titularul cursului în cazul universităților autohtone sau echipa de elaborare - în cazul universităților finanțate suficient).

În continuare este elaborată concepția cursului electronic. Concepția conține răspunsuri succinte la următoarele întrebări:

  • Ce curs va fi elaborat? (denumirea concretă a cursului, lista competențelor ce vor fi formate/dezvoltate în cadrul cursului);
  • Care va fi tipul cursului? ((a) curs interactiv multimedia - e-curs clasic, în conținutul căruia sunt introduse elemente multimedia (video, audio), scheme și imagini interactive; (b) curs tematic, care are la bază un scenariu ludic (de joc), instruitul fiind plasat în diverse situații în care își ia responsabilitatea pentru luarea diferitor decizii; (c) cursuri de antrenament, principala funcție a cărora constă în formarea abilităților practice; (d) cursuri video animate);
  • Cui va fi destinat cursul? (descrierea auditoriului-țintă);
  • De ce este necesar cursul? (descrierea problemelor formării care pot fi rezolvate cu ajutorul e-cursului);
  • Care sunt finalitățile cursului? (descrierea a ceea ce vor cunoaște, înțelege și/sau vor fi capabili să demonstreze instruiții la finalizarea studierii cursului);
  • Care sunt granițele soluției propuse? (ce tenhologii și instrumente de elaborare pot fi utilizate, care sunt posibilitățile platformei de învățare utilizate);
  • Cât timp și ce resurse sunt necesare pentru elaborarea cursului?

În continuare este elaborat scenariul cursului. Scenariul reprezintă descrierea (pe pași) a evenimentelor procesului de instruire, concepute de autorul cursului. 

Scenariul este analizat și corectat.

În baza scenariului este elaborat cursul electronic, care este testat. Sunt identificate și reparate greșelile.

În consecință, cursul elaborat este implementat.

Practica de formare demonstrează, că din momentul implementării, cursul electronic este supus unui proces continuu de îmbunătățire.