Lesson administration
Lecția 2. Proiectarea didactică a cursului
Fazele design-ului instrucțional
Etapa de proiectare didactică a cursului presupune o pregătire didactică solidă a autorului. Amintim că didactica (=teoria instruirii) răspunde la întrebarea: Cum va fi organizat procesul de instruire?
Planificarea sistematică a instruirii, care înclude identificarea nevoilor de învățare ale instruiților, dezvoltarea, implementarea și evaluarea materialelor și practicii, poartă denumirea de design instrucțional (DI).
DI clasic comportă cinci faze:
- Analiza;
- Design-ul;
- Dezvoltarea;
- Implementarea;
- Evaluarea.
Primele litere ale denumirii fazelor alcătuiesc denumirea ADDIE - cel mai răspândit model al DI (pentru a actualiza cunoștințele referitoare la design-ul instrucțional vă recomandăm să revedeți unitatea de învățare nr. 1).
Faza de anliză constituie fundamentul pentru celelalte faze ale DI. Pe parcursul acestei faze autorul cursului caută răspunsuri la un șir de întrebări:
- Care este publicul-țintă și care sunt caracteristicile lui?
- Ce trebuie să învețe instruiții? Ce ei știu deja?
- Care sunt caracteristicile instruiților? Care sunt motivele lor pentru învățare?
- Cum va fi livrat conținutul? Ce constrângeri pot afecta livrarea (timp, echipament, spațiu fizic)?
- Cum vor fi măsurate rezultatele învățării?
- Ce constrângeri vor avea impact asupra design-ului, dezvoltării și implementării (personal, expertiză, resurse tehnologice etc.)?
- Cum va fi realizat cursul (online, „față-în-față”, învățământ mixt)?
- Care sunt cerințele tehnice față de desfășurarea cursului (viteza Internet-ului, cartele de sunet, cartele grafice, difuzoare, căști și/sau microfoane, aplicații preinstalate, posibilitatea de a utiliza dispozitive mobile)?
- Există limitări impuse de universitate?
- Ce criterii vor fi folosite pentru evaluare?
- Ce resurse didactice deja există? etc.
În faza de design are loc formalizarea datelor fazei de analiză într-un proiect ddactic. Autorul cursului:
- formulează competențele ce urmează a fi formate în cadrul cursului;
- formulează finalitățile învățării, care vor servi drept măsurătoare pentru a determina nivelul de dezvoltare a competențelor;
- planifică strategiile de instruire;
- selectează formatul cursului;
- elaborează documentul de DI.
Informația despre formatul posibil al cursului o găsiți în „Ghidul pentru profesori. MOODLE”.
Documentul de design instrucțional va fi descris în una din lecțiile următoare.
În faza de dezvoltare autorul cursului utilizează informația colectată în faza de analiză și se sprijină pe deciziile luate în faza de design. La această fază sunt schițate mostre (text, imagine, secvențe video etc.). În continuare, este dezvoltat conținutul cursului, acest conținut este „revizuit”. Varianta obținută este testată printr-o sesiune pilot. În cadrul sesiunii pilot autorul:
- evaluează timpul necesar instruiților pentru studierea fiecărui modul, unități de învățare, activități;
- identifică puctele prea facile sau pre dificile ale conținutului propus;
- atrage atenția asupra gradului de înțelegere a sarcinilor de către instruiți;
- testează la ce nivel sunt dezvoltate competențele proiectate;
- validează instrumentele de evaluare a conținutului;
- colectează feedback-ul de la instruiți;
- localizează punctele de revizuire a cursului.
În consecință, are loc încă o revizuire a cursului.
După aceasta cursul este implementat. În faza de implementare este important de a prevedea din timp: locul implementării (facultatea, specialitatea, grupa), rezervarea sălilor de curs, seminare, laborator, stabilirea timpului, orarul, costurile, persoanele implicate etc., etc.
Faza de evaluare poate fi realizată după fiecare fază a design-ului. Evaluare se realizează prin teste, chestionare și observare a comportamentului instruiților.
O metodă posibilă de evaluare a calității curusului implementat este descrisă în cadrul acestei unități de învățare.