Lesson administration
Modelul ADDIE
Fazele design-ului instrucţional
Designul instrucţional clasic comportă cinci faze: analiza, design-ul, dezvoltarea, implementarea, evaluarea şi este cunoscut sub acronimul ADDIE (Analysis – Design – Development – Implementation – Evaluation). Există peste o sută de variante a modelului ADDIE. Conţinutul fazelor poate varia în funcţie de context şi modelul învăţării, dar, în linii generale, activităţile în interiorul fiecărei faze sunt următoarele:
Analiza
Faza de analiză stă la baza celorlalte faze. Pe parcursul acestei faze trebuie definită problema (în cazul nostru – dezvoltarea resurselor pentru predare şi învăţare), identificate sursele problemei şi determinate soluţiile posibile care devin obiectivele procesului. Această fază face apel la diverse tehnici, cum ar fi analiza nevoilor, analiza condiţiilor de lucru şi a sarcinilor.
Rezultatele acestei faze sunt obiectivele formării, lista conţinuturilor şi sarcinile de rezolvat/îndeplinit. Ele constituie elementele de intrare în faza următoare.
Design-ul
Faza de design constă în dezvoltarea unei strategii de formare pentru a atinge obiectivele, adică rezultatele fazei de analiză. Printre acţiunile ce trebuie întreprinse în această fază, menţionăm următoarele: determinarea caracteristicilor populaţiei-ţintă, precizarea formulărilor şi caracterului operaţional al obiectivelor, decompoziţia obiectivelor finale în subobiective de atins, prepararea sarcinilor (item) pentru test, selectarea suportului pentru instruire, secvenţierea planului formării.
Dezvoltarea
Faza de dezvoltare se realizează în baza primelor două faze. Se construiesc planurile diferitor lecţii, se elaborează resursele necesare.
Implementarea
Faza de implementare constă în „livrarea” efectivă a materialului pregătit. Pe parcursul acestei faze profesorul se asigură că materialul furnizat este înţeles de către studenţi, că obiectivele formării sunt atinse, că are loc transferul cunoştinţelor din locul învăţării în locul aplicaţiei.
Evaluarea
Faza de evaluare vine să asigure eficacitatea şi eficienţa proiectului realizat. Evaluarea acoperă întreg procesul: în timpul realizării fazelor, între faze şi la sfârşitul procesului de implementare. Două tipuri de evaluare sunt de menţionat: evaluarea formativă, care permite a regla procesul de proiectare şi evaluarea sumativă, care vizează luarea deciziei asupra produsului elaborat (decizia de cumpărare sau de dezvoltare ulterioară).