Rezumat temă
Introducere
Unitatea de învăţare I. Teoriile învăţării
Elemente de didactică. Lumea învăţării Evoluţia noţiunii „didactică” Sistemul didactic Conceptele de bază ale didacticii Situaţia de învăţare. Sistemul didactic în învăţarea electronică (e-learning). Transpoziţia didactică . Reprezentarea. Contractul didactic Lumea învăţării.
Unitatea de învăţare I. Paradigme ale învăţării
Obiective După studierea conţinutului, a materiei suplimentare şi realizarea sarcinilor propuse veţi fi capabili
- să descrieţi circumstanţele apariţiei diverselor teorii ale învăţării;
- să explicaţi esenţa învăţării în paradigma behavioristă, cognitivistă, constructivistă, conectivistă;
- să identificaţi avantajele şi limitele fiecărei paradigme ale învăţării;
- să definiţi noţiunea de zonă a proximei dezvoltări a instruitului;
- să caracterizaţi modelul învăţării bazate pe proiecte şi modelul învăţării bazate pe probleme;
- să stabiliţi corespondenţe între paradigmele învăţării şi tipurile de cultură organizaţională.
Unitatea de învăţare II. Învăţarea centrată pe student
Obiective
După studierea conţinutului, a materiei suplimentare şi realizarea sarcinilor propuse veţi fi capabili
- să explicaţi noţiunea de învăţarea autodirijată;
- să desfăşuraţi tezele pe care se sprijină învăţarea autodirijată prin prisma propriei experienţe de predare;
- să explicaţi dimensiunile fenomenului „învăţarea centrată pe student”;
- să descrieţi rolurile pe care le poate îndeplini profesorul în învăţarea cemtrată pe student;
- să explicaţi schimbările parvenite în rolurile jucate de student în învăţarea dentrată pe student;
- să comparaţi caracteristicile învăţământului centrat pe profesor şi a învăţământului centrat pe student.
Unitatea de învăţare II. Stilurile şi preferinţele de învăţare
Obiective
După studierea conţinutului, a materiei suplimentare şi realizarea sarcinilor propuse veţi fi capabili
- să explicaţi noţiunea „stil de învăţare”;
- să determinaţi stilurile cognitive ale studenţilor după caracteristicile: diferenţierea câmpului de percepţie – tipul reacţiei;
- să selectaţi metodele, tehnicile şi sarcinile de lucru pentru studenţi, formele de organizare a instruirii în dependenţă de stilul cognitiv predominant;
- să definiţi noţiunea „stil de învăţare”;
- să identificaţi stilul de învăţare (vizual/auditiv/chinestezic) după caracteristicile propuse;
- să propuneţi activităţi de învăţare confortabile pentru studenţii la care stilul dominant este cel vizual/auditiv/chinestezic;
- să definiţi stilurile de învăţare conform modelului lui D. Kolb;
- să propuneţi activităţi de învăţare preferabile pentru studenţii la care stilul dominant de învăţare este cel convergent/divergent/asimilator/acomodator;
- să descrieţi cele opt inteligenţe după H. Gardner;
- să aplicaţi cunoştinţele referitoare la inteligenţele multiple ale studenţilor la organizarea procesului de formare.
Unitatea de învăţare II. Instruirea diferenţiată
Obiective
După studierea conţinutului, a materiei suplimentare şi realizarea sarcinilor propuse veţi fi capabili
- să explicaţi esenţa instruirii diferenţiate şi să identificaţi variabilele ce explică diferenţele individuale între studenţi;
- să definiţi scopurile învăţământului diferenţiat;
- să enumeraţi etapele instruirii diferenţiate;
- să realizaţi diverse modalităţi de grupare a studenţilor.
Unitatea de învăţare III. Design-ul instrucţional
Obiective
După studierea conţinutului, a materiei suplimentare şi realizarea sarcinilor propuse veţi fi capabili
- să definiţi noţiunea de design instrucţional;
- să enumeraţi activităţile din cadtrul design-ului instrucţional;
- să analizaţi designul instrucţional ca proces, ca disciplină, ca ştiinţă şi ca realitate;
- să explicaţi articularea dintre elementele procesului de învăţământ: predare, învăţare, evaluare;
- să descrieţi modelul invariant al procesului de învăţământ.
Unitatea de învăţare III. Modelul ADDIE
Obiective
După studierea conţinutului, a materiei suplimentare şi realizarea sarcinilor propuse veţi fi capabili
- să numiţi fazele design-ului instrucţional;
- să distingeţi gradele de generalitate a intenţiilor pedagogice (finalităţi, scopiri, obiective);
- să descrieţi activităţile din cadrul fiecărei faze a design-ului instrucţional;
- să formulaţi şi să evaluaţi formularea obiectivelor disciplinei în paradigma aleasă de învăţare.