Platforme de instruire. Moodle
Platforma de instruire Claroline
Platforma Claroline este un Open Source de e-learning şi eWorking (Learning Management System) lansată sub licenţa Open Source (GPL – General Public License). Aceasta permite profesorilor să construiască cursuri eficiente online şi de a gestiona activităţile de învăţare şi de colaborare, de pe Web. Platforma este utilizată în mai mult de 93 de ţări şi este disponibilă în mai mult de 30 de limbi.
Proiectul Claroline a fost iniţiat în anul 2001 de Thomas De Praetere la Universitatea Catolică din Louvain (IPM – Institutul Universitar de Pédagogie et des Multimédias, Belgia), sub supravegherea specială a lui Marcel Lebrun, care a contribuit la acest proiect în aspectele pedagogice şi în prezent este managerul echipei din IPM.
Consorţiul Claroline s-a născut pe 23 mai 2007 în timpul celei de-a doua conferinţe anuale de utilizatori Claroline care a avut loc la Universitatea din Vigo, Spania. Această asociaţie internaţională non-profit are ca obiectiv principal federativ coordonarea platformei, evoluţia ei şi promovarea acesteia.
Claroline este compatibilă cu GNU/Linux, Mac OS şi Microsoft Windows. Ea se bazează pe tehnologii libere ca PHP şi MySQL şi utilizează standardele actuale precum SCORM şi IMS/QTI pentru schimbul de conţinut.
Claroline se bazează puternic pe principiile pedagogice venind din literatura de specialitate cu privire la valoarea adăugată a tehnologiilor de formare profesională. Începând cu anul 2000, echipele de dezvoltare Claroline au fost axate pe codul de stabilitate, precum şi dezvoltarea de facilităţi, în conformitate cu nevoile utilizatorului. Principala preocupare a dezvoltatorilor nu este de a construi un număr mare de noi caracteristici, ci să se concentreze pe câteva instrumente pedagogice privind abordarea şi interfaţa oferite utilizatorilor. În afară de aceasta, o mare comunitate de utilizatori din întreaga lume şi dezvoltatorii Claroline contribuie la dezvoltarea şi difuzarea pe scară largă.
Profilul de manager sau utilizator (fiecare având drepturi de acces specifice) poate fi definit în funcţie de nevoile de pe platformă şi de specificul fiecărui curs.
Fiecare spaţiu de curs oferă o listă de instrumente care permite profesorilor să:
- descrie un curs;
- publice documente în orice format (text, PDF, HTML, video ...);
- administreze forumul public şi privat;
- dezvolte căile de învăţare;
- creeze grupuri de studenţi;
- pregătească exerciţii online;
- administreze o ordine de zi cu sarcini şi termene limită;
- publice anunţuri (de asemenea prin e-mail);
- propună misiuni pentru a fi predate online;
- vizualizeze statisticile de utilizatori activitate;
- utilizeze wiki (un website care utilizează software-ul wiki care permite crearea şi editarea uşor de orice număr de pagini Web interconectate, simplificat, folosind un limbaj de markup) pentru a scrie documente de colaborare.